δάσος: «το αιώνιο σχολείο» (2013-14)



















(κατασκευή από την Μαρία Μ.)






ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


 Όνομα συντονιστή: Αντώνης Τσιβούλας

 Θέμα: Δάσος:  «το αιώνιο σχολείο»

 σχολικό έτος: 2013-14



Κριτήρια επιλογής του θέματος
• Η μεγάλη αξία του δάσους και η ανάγκη βιωσιμότητάς του.
• Η δυνατότητα βιωματικής προσέγγισης (δάσος Υμηττού, δάσος Πάρνηθας).
• Η δυνατότητα σύνδεσης με γνωστικά αντικείμενα του Α.Π.
• Η δυνατότητα να επικοινωνήσει το σχολείο με οικολογικές και φιλοδασικές  
  οργανώσεις.

 Βασικοί στόχοι: 


 Οι µαθητές:

1.      να συνειδητοποιήσουν τις αµφίδροµες σχέσεις επίδρασης που έχει το φυσικό            περιβάλλον και το δάσος µε τους ανθρώπους και τη ζωή τους
2.       να κατανοήσουν ότι  δάσος δεν είναι μόνο τα δέντρα
3.       να κατανοήσουν έννοιες όπως: «οικοσύστημα», «τροφική αλυσίδα»
4.      «Εθνικός δρυμός», «χλωρίδα», «πανίδα», «φυσικοί πόροι», «ρύπανση».
5.       να περιγράφουν ορισμένα βασικά είδη χλωρίδας και πανίδας του δάσους.
6.       να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που το απειλούν.
7.       να προτείνουν τρόπους ορθολογικής διαχείρισης του δάσους.
8.      να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση.
9.       να δουλεύουν σε ομάδες εργασίας.
10.   να παράγουν σχετικό προφορικό και γραπτό λόγο καθώς και ηλεκτρονικό υλικό με τη    χρήση Η/Υ



Δραστηριότητες:

α. Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Πάρκο «Α. Τρίτσης», συνεργασία με την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία (παρακολούθηση βιωματική προγράμματος)

β. Επίσκεψη στον Υμηττό, Αισθητικό δάσος της Καισαριανής, συνεργασία με τη Φιλοδασική Αθηνών

γ. Επίσκεψη στην Πάρνηθα, συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης του
   Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας (παρακολούθηση βιωματική προγράμματος)

δ. Επίσκεψη στο Πάρκο Παπάγου – Χολαργού

ε. Συμμετοχή στο πρόγραμμα «Μαθαίνω για τα δάση», συνεργασία με την   Ελληνική Εταιρεία της Φύσης, αξιοποίηση του Εκπαιδευτικού υλικού


Χρονοδιάγραμμα:          Οκτώβριος 2013 - Μάιος 2014


Συνεργασίες :


  1. Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Πάρκο «Α. Τρίτσης», συνεργασία με την Ελληνική     Ορνιθολογική Εταιρεία (παρακολούθηση βιωματική προγράμματος)

  1. Επίσκεψη στον Υμηττό, Αισθητικό δάσος της Καισαριανής, συνεργασία με τη Φιλοδασική     Αθηνών

  1. Επίσκεψη στην Πάρνηθα, συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης του  Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας (παρακολούθηση βιωματική προγράμματος)

  1. Συμμετοχή στο πρόγραμμα «Μαθαίνω για τα δάση», συνεργασία με την   Ελληνική Εταιρεία της Φύσης, αξιοποίηση του Εκπαιδευτικού υλικού

  1. Συνεργασία με άλλα δύο τμήματα (ΣΤ΄1& ΣΤ΄2)  του σχολείου μας
  2. Παραγωγή τραγουδιού και ταινίας μικρού μήκους μαζί με τη δασκάλα μουσικής κ. Αμάντα Ηλιοπούλου

Πεδία σύνδεσης με Α.Π.Σ:

  •    Γλώσσα: Παραγωγή διάφορων κειμενικών ειδών
  •  Μαθηματικά: Στατιστικά στοιχεία για τις καταστροφές στα δάση,μετρήσεις,αναλογίες,
  •    Εικαστικά: Ομαδικές και ατομικές δημιουργίες σχετιζόμενες με το δάσος
  •    Γεωγραφία: Δάση στην Ελλάδα και στον κόσμο, ζώνες βλάστησης
  •    Ιστορία/Τοπική Ιστορία: Ο Υμηττός και η Πάρνηθα άλλοτε και τώρα
  •   Φυσική: Ατμόσφαιρα – συστατικά / Συμβολή του δάσους, ακτινοβολία,κύκλος νερού
  •    Μουσική: Τραγούδια για το δάσος - φύση
  •    Πληροφορική: Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο  

  • Χρονική εξέλιξη του προγράμματος:
1ος μήνας - Οκτώβριος: Επιλογή του θέματος και τίτλου. Διασύνδεση με το μάθημα της Γλώσσας και των Εικαστικών.
2ος μήνας - Νοέμβριος: Προετοιμασία επίσκεψης στο Περιβαλλοντικό Πάρκο "Αντώνης Τρίτσης", επίσκεψη και παρακολούθηση περιβαλλοντικού προγράμματος " Τα πουλιά στην πόλη" από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία (ΕΟΕ).

3ος μήνας - Δεκέμβριος:  Αξιοποίηση και επεξεργασία των δεδομένων που καταγράφηκαν στην επίσκεψη. Δημιουργία βίντεο.

4ος μήνας - Ιανουάριος:  Επεξεργασία της υποενότητας "Δάσος και ζώα".
5ος μήνας - Φεβρουάριος:  Επεξεργασία της υποενότητας "Δάσος και φυτά". Επίσκεψη στην Πάρνηθα, συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης της Πάρνηθας

6ος μήνας - Μάρτιος:   Επεξεργασία της υποενότητας "Δάσος και άνθρωποι".

7ος μήνας - Απρίλιος:   Επίσκεψη στον Υμηττό, παρακολούθηση περιβαλλοντικού προγράμματος που σχεδίασαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου.

8ος μήνας - Μάιος:   Παρουσίαση του προγράμματος.






1η δραστηριότητα

α) σύνδεση με το μάθημα της Γλώσσας (ανθολόγιο)

Ο Πορκιουπίνος, το συνέδριο των ζώων, και ο ασημένιος δρόμος (κλικ εδώ). 


Ο Πορκιουπίνος, ένας μικρός σκαντζόχοιρος, όταν έμαθε ότι οι άνθρωποι σκοπεύουν να καταστρέψουν το δάσος όπου έμενε, αποφάσισε να ταξιδέψει μέχρι την πόλη για να τους γνωρίσει και να τους μεταπείσει. 



(από το μυθιστόρημα του Γιώργου Μπόντη Τα λαμπερά αγκάθια)


β) Δημιουργία βίντεο με ζωγραφιές των παιδιών




2η δραστηριότητα

σύνδεση με το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής

Δημιουργία κολάζ, το δάσος το φθινόπωρο






3η δραστηριότητα


προετοιμασία για την επίσκεψη στο περιβαλλοντικό πάρκο "Α. Τρίτσης"


Το Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης "Αντώνης Τρίτσης", ανάμεσα στους Δήμους Ιλίου, Αγίων Αναργύρων και Καματερού, αποτελεί μια μοναδική "νησίδα" άγριας ζωής περίπου 1000 στρεμμάτων, μέσα στον αστικό ιστό της Αθήνας και μόλις οκτώ χιλιόμετρα από την Ομόνοια!
Η Ορνιθολογική από το 2005 υλοποιεί δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αλλά και ενημέρωσης όλων των ενδιαφερομένων για το μοναδικό αυτό χώρο.
Παράλληλα με τους εθελοντές της προχωρά σε συνεχή δράση για τη προστασία και αναβάθμιση του χώρου ώστε να αποτελεί καταφύγιο για τα πουλιά και τους ανθρώπους από την ζωή της πόλης.




Περιβαλλοντικό πρόγραμμα " Τα πουλιά στην πόλη"  

1. Kάθε πρόγραμμα ξεκινά με την  επίσκεψη στο Κέντρο Προσανατολισμού και ενημέρωσης.

2. Ακολουθεί η παρατήρηση των πουλιών

3. Πραγματοποίηση περιβαλλοντικών παιχνιδιών





Δημιουργία ομάδων για την καλύτερη καταγραφή των ευρημάτων κατά τη διάρκεια της επίσκεψης.

Φυτολόγοι: καταγράφουν τα φυτά του δάσους.

Ζωολόγοι: καταγράφουν τα ζώα του δάσους ή τα ίχνη τους.

Συλλέκτες: μαζεύουν μικροαντικείμενα από το δάσος και βάζουν ετικέτες σε όσα δε γνωρίζουν. 

Φωτογράφοι: συνεργάζονται με τις υπόλοιπες ομάδες και φωτογραφίζουν ενδιαφέροντα σημεία του δάσους.


4η δραστηριότητα

η επίσκεψη



κλικ στην εικόνα


https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=4fa73c4ed4&view=att&th=1420e2f557bdf0bd&attid=0.2&disp=inline&safe=1&zw&sadnir=1&saduie=AG9B_P81cYxjoq6V-TfBhXKdPOtV&sadet=1388424145477&sads=kk5bGq9poDKbU2O2Bq7ew5htLb4&sadssc=1






Βίντεο που έφτιαξαν οι μαθητές









5η δραστηριότητα

μετά την επίσκεψη

ζωγραφιές και κολάζ - σύνδεση με το μάθημα των εικαστικών



6η δραστηριότητα


μαθαίνω για τα δάση, ενότητα: δάσος και ζώα

από το λογισμικό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

κλικ στην εικόνα



http://ts.sch.gr/repo/online-packages/dim-perivallon-i-prostasia-tou-dasous/INDEX/D_E_class.html



κλικ στην εικόνα










7η δραστηριότητα

μαθαίνω για τα δάση, ενότητα: δάσος και ζώα

* δημιουργία παρουσίασης 


8η δραστηριότητα


Ταινία μικρού μήκους με θέμα την αγάπη για το δάσος και τις πολύτιμες γνώσεις που μπορεί κάποιος να αποκτήσει μέσω αυτού.
Δημιουργήθηκε στα πλαίσια του ομώνυμου περιβαλλοντικού προγράμματος για το σχ. έτος 2013-2014 και θα συμμετάσχει στον 4ο Πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό ταινιών μικρού μήκους «Ένας πλανήτης….μια ευκαιρία».

Υπέύθυνη Εκπαιδευτικός: Αμάντα Ηλιοπούλου





9η δραστηριότητα

προετοιμασία για την επίσκεψη στον Εθνικό Δρυμό της Πάρνηθας


κλικ στην εικόνα




10η δραστηριότητα

η επίσκεψη 



11η δραστηριότητα


Μελοποιημένα αποσπάσματα του ομώνυμου ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου
Ερμηνεία:  Οι μαθήτριες της Ε΄  Τάξης
Πρωτότυπη Μουσική – Μελοποίηση: Αμάντα Ηλιοπούλου



12η δραστηριότητα



Επίσκεψη στον Υμηττό


Δεν υπάρχουν σχόλια: